mandag 14. februar 2011

Innledning

Kunnskap er ulikt fordelt i det norske samfunnet. Dette skaper informasjonskløfter. De som har mer informasjon og kunnskap har en fordel. Informasjonskløftene viser skillene her. De forskjellige gruppene er f.eks. forskjellig utdanning, økonomisk, geografisk osv. I denne oppgaven vil se på hvordan medie er med på å skape disse kløftene. I denne oppgaven vil jeg legge vekt på avis, radio, TV og spesielt internett og diskutere hvordan disse er med på å skape, forsterke og motvirke informasjonskløfter. Massemedier øker kunnskapsnivået på alle som har tilgang på det, men folk har som sagt mer tilgang av andre som betyr at noen har et stadig forsprang. Derfor er det viktig å så hvordan medie påvirker informasjonskløfter og hvordan vi kan motvirke de økende informasjonskløftene.

2 kommentarer:

  1. bra innledning, kort og konsis. du burde nok forklart/definert ordet informasjonskløft litt tydeligere. og kanskje binde sammen setningene? (feks. ikke to setninger etterhverandre som begynner med "i denne oppgaven vil..") men ellers meget bra:)

    SvarSlett
  2. Denne innledningen likte jeg. Den flyter og har med det viktigste. Jeg støtter Tuva i sin kommentar når det gjelder definisjonen av begrepet.

    SvarSlett